Beberapa Istilah yang Sinonim Dengan Barisan Nasional (BN)



Beberapa Istilah yang Sinonim Dengan Barisan Nasional (BN)

Apabila Tun Sheikh membaca berita ajakan umum menyambut tahun baru 2014 sebagai Tahun Kepayahan kerana semua harga barang keperluan akan naik, terasa cadangan itu ada realistiknya sehingga Tun Sheikh terilham untuk mencari dan mencatatkan perkataan atau istilah yang sinonim dengan BN yang pernah atau biasa digunakan oleh para penulis mahupun pengkritik atau dari komen-komen biasa rakyat yang pernah terluah ketika memberi  respon berita terhadap keadaan semasa. Tun Sheikh berasa ada baiknya juga perkataan sinonim BN (Barisan Nasional) ini disenaraikan bagi memberi gambaran kepekaan maupun perasaan atau ketidaksenangan hati rakyat terhadap kerajaan Barisan Nasional agar dapat diambil kira kehendak rakyat ketika BN ingin membuat apa-apa dasar  berkenaan kenaikan harga barang atau inflasi dan sebagainya.

Tun Sheikh berasakan isu kenaikan harga barang ini boleh mencetuskan huru-hara jika tidak diambil peduli oleh kerajaan BN kerana adalah lumrah jika seseorang itu terus ditekan atau tertekan dalam kehidupan sehariaan mereka dan belenggu masalah  tidak terurai, mereka akan menjadi agresif, berani, hilang takut dan hormat dan yang paling bahaya ialah nekad, hilang pertimbangan dan tindakan tanpa dapat dikawal oleh fikiran yang waras kerana terlalu geram dan marah. Jika hal ini berlaku maka BN dikira sudah terlambat. Jika berlaku hal yang tidak diingini ini, BN memang wajar dipersalahkan. Jika tidak bernasib baik kerajaan BN tidak akan disokong lagi oleh sesiapa apabila kuasa rakyat bertindak menggila. Apa yang sangat dikhuathirkan ialah berlakunya pemberontakan liar, ganas dan tidak terkawal sehingga mengancam nyawa dan harta benda.

Tun Sheikh berasa ada realistik dan releven  kerana belum pun tahun 2013 berakhir,  kita sudah mendapati banyak barang telah naik. Budaya peniaga pula memang diketahui umum, sangat mementingkan keuntungan dan diri.  Mereka sering menaikkan harga barang yang dijual terlebih dahulu apabila mendengar ura-ura dan penyebab kenaikan harga. Apabila kerajaan  merestu atau membuat penerangan kewajaran kenaikan harga barang, maka peniaga akan menaikkan lagi. Maka setiap kali ada isu kenaikan harga barang, mereka akan mengambil kesempatan menaikkan harga beberapa kali. Tetapi tidaklah dihebuh-hebuhkan oleh para peniaga kecuali mereka akan mengatakan bahawa tindakan mereka dibenarkan kerajaan. Padahal mereka telah mengambil kesempatan, menyeleweng dan menganiaya pengguna atau pembeli  untuk mengaut keuntungan berganda.

 Hal ini mudah difahami contonya seperti  harga barangan harian susu tepung  setin besar pada mulanya berharga RM40.00. Ketika hebuh desas-desus harganya akan naik, mereka telah menjualnya dengan harga baru RM43.00. Apabila kesatuan pembekal, peniaga , pemborong dan sebagainya berjaya menuntut kenaikan harga dari pihak berkuasa secara rasmi, maka susu tepung itu dijual pula dengan harga baru RM45.00. Bayangkan jika mereka dapat dikawal, harga susu tepung yang berharga RM40.00 akan hanya naik kepada RM43.00, bukan RM45.00. 

Oleh kerana isu kenaikkan harga kebelakangan ini seolah-olah perancangan atau disebabkan kerajaan BN , maka banyaklah luahan sama ada emosi mahupun dari fikiran yang waras terekod dan tercatat dalam apparatus  teknologi penyebaran maklumat . Tun Sheikh tidak mengambil masa yang lama untuk mengumpul istilah terhadap BN yang menggambarkan ketidakpuasan hati rakyat dari pelbagai medium sejak sejarah penubuhan BN itu sendiri  pada tahun 1971 hinggalah ke hari ini dalam hal dasar dan sepanjang pemantauan dan kawalan kerajaan BN kepada isu inflasi atau kenaikan harga barang. Itu pun yang mana tercapai dari pembacaan Tun Sheikh dan istilah atau perkataan sinonim yang agak popular sahaja. Terus-terang kebanyakan istilah berkaitan BN ini didapati di era Dr. M, Pak Lah dan Najib kerana kemajuan apparatus teknologi maklumat.

 Berikut adalah dapatan Tun Sheikh mengenai perkataan atau istilah yang disinonimkan dengan BN, yang tidak kurang 100 jika dihitung: Barisan Nafsu, Barisan Nyanyuk, Barisan Nazi, Barisan Naga, Barisan Najis, Barisan Natang, Barisan Neraka, Barisan Nujum, Barisan Nakal, Barisan Ngantuk, Barisan No**k, Barisan Nipu, Barisan Naif, Barisan Nihil, Barang Naik, Batang Naik, Batang Najib, Barang Najib, Bak Najis, Bakul Najis,  Bandit Negara, Bandit Nasional, Bandit Nipu, Bandit Najib, Bandit Nazi,  Bandit Nyanyuk,Bangang Noo, Bangang Najib, Bangang Ngaban, Bangang Nasional, Bangang Negara, Bangang Niat, Baghal Negara, Baghal Nasional, Baghal Nyanyuk, Baghal Nipu, Baghal Najib, Baghal Nazi, Babi Najib, Babi Negara, Babi Najis, Babi Nasional, Babi Nipu, Babi Nyanyuk, Baruah Negara, Baruah Nasional, Baruah Najib,  Baruah Ngantuk , Baruah Nyanyuk, Babi Natang, Badut Negara, Badut Najib, Badut Nasional, Badut Nipu, Badut Natang, Badut Ngantuk, Badut Nyanyuk, Badut Nazi, Bangsat Nipu, Bangsat Noo, Bangsat Nasional, Bangsat Negara, Bangsat Nafsu, Bangsa Nipu, Bangsa Najib, Bangsa Najis, Bangsa No**k, Baboon Negara, Baboon Nasional, Baboon No**k, Baboon Nakal, Baru Nak, Baru Niat, Baru Najis, Baru Nipu, Baru Nakal, Baru Nangis, Baru Ninin, Baik Nipu, Baik Nafsu, Baik Niat, Baik Noo, Baik Ninin, Baik Nakal, Bantai Nipu, Bantai No**k, Bantai Ninin, Bantai Najis, Bantai Niat, Batu Najis, Bangku Najis, Banyak Naya, Badan Naya, Bangkai Negara, Bangkai Nasional, Bangkai Natang, Bangkai Najib, Bangkai Najis,  Bapuk Negara, Bapuk Nasional, Bapuk Naya, Bapuk Nangis, Bapuk Nipu, Bapuk Nyanyuk, Bapuk  Beruk Negara, Beruk Nasional, Beruk Najib, Beruk Najis, Beruk Nigeria, Beruk Ninja,  Beruk Nangis, Beruk Nipu, Beruk Nakal, Bebal Negara, Bebal Nasional, Bebal Nyanyuk, Bebal Najib, Bebal Nafsu, Berak Najib, Benak Ngaban,Bengap Naya, Bengap Ngaban, Benak Noo, Bengap Noo, Bendul Nasional, Bendul Najis, Be End, Bekas Najis, Bengong Ngaban, Bengong Nyanyuk, Bengong Noo, Biang Nafsu, Biang Najib, Biang No**k, Bil Naik, Bina Nafsu, Bikin Najis, Bini Najib, Binatang Nipu, Binatang Negara, Bintang Nafsu, Bintang Nujum, Biji No**k, Bingai Nasional, Bingai Najib, Bingai Nutuh, Bingai Nil, Bu**h Najib, Bu**t Najib, Bon**t Najib, Bu**h Negara, Bu**h Nasional, Bu**t Negara, Bu**t Nasional, Bu**h No**k, Buat Najis, Busuk No**k, Busuk Najis, Budak Natang, Budak Najib, Buruk Niat, Buruk Nafsu, Buruk Nasib, Botak Negara, Botak Nasional, Botak Najib, Botak Naya, Botak Nipu dll.

Pendik kata, kerajaan BN mestilah peka dan harus berkorban sebelum api dalam sekam menyala dengan memperbaiki kelemahan, mengatasi penyelewengan dan memperbetulkan salah tingkah dengan segera. Jika tidak berupaya, tidak salah BN memberi laluan secara terhormat kepada mereka yang sanggup memikul amanah mentadbir Negara. Apabila pulih dan bersih serta diterima semula, maka kembalilah menabur jasa setelah berjaya mengatasi masalah-masalah dalaman yang merugikan bangsa dan negara. 

Oleh Tun Sheikh Engku Bendahara
Banda Hilir 31.12.2013

0 comments:

Post a Comment

 
Copyright 2009 Blog Tun Sheikh
BloggerTheme by BloggerThemes | Design by 9thsphere