UMNO SEMAKIN JAHAT ATAU MEMANG JAHAT?

UMNO SEMAKIN JAHAT ATAU MEMANG JAHAT?

UMNO yang sedang berkuasa dan memegang sejarah memperjuangkan kemerdekaan dan pembangunan Negara mesti bertindak segera dengan segala kewajaran dan keadilan bagi mengekalkan kuasa agar tidak mengigau atau menjadi gila apabila hilang kuasa. Keadaan sekeliling pada hari ini memperlihatkan UMNO sentiasa bertindak dengan salah tingkah, terkeluar daripada adat resam kesopanan Melayu yang didakwa diperjuangkannya dan sentiasa kelihatan tergelingcir dari landasan keadilan awam. Ini sangat dikesalkan kerana akan mempercepatkan keruntuhan kuasa dan pengaruhnya. Segala tindakan UMNO yang sedang menerajui BN kelihatan sumbang dan melahirkan perasaan meluat dan benci oleh rakyat banyak. UMNO masih kelihatan sombong dan takbur dengan kuasa dan adalah sungguh menyedihkan jika ini tidak dirasai dan dihayati mereka.

Kini budaya samseng telah mula berleluasa. Kepimpinan UMNO tidak kelihatan dengan bersungguh-sungguh untuk mengatasinya kecuali menidakkan dan memutar belit fakta seolah-olah merestui apa yang telah dilakukan oleh ahli-ahlinya. Jika mereka menganggap itu hanyalah kelakuan segelintir yang nakal dan belum tentu ahli UMNO, hal ini adalah tidak dapat diterima oleh mangsa sisamseng itu dan juga rakyat. Peristiwa ini seharusnya tidak berlaku terutamanya di musim-musim piliharaya yang semakin dekat. Budaya lapuk dan jahat di musim pilihanraya ini hendaklah dibuangkan. UMNO seolah-olah kelihatan bangga apabila ada orang mensabotaj program-progam PR. UMNO terlupa bahawa pelakunya adalah dikenal pasti dan walaupun mereka seperti kebal tanpa tindakan polis, yang tercemar adalah imej dan nama baik UMNO itu sendiri.

Perlakuan samseng-samseng mengganggu program pertubuhan atau parti lain ini dilihat tidak matang dan adalah kerja orang bodoh kepada rakyat biasa yang telah celik dengan pelbagai malumat. Jika benar mereka mendapat arahan dari kepimpinan tertinggi UMNO atau sekurang-kurangnya dibela oleh UMNO maka tentu sekali nama baik UMNO yang telah pudar akan terus hilang terpadam. Kini dimerata tempat rakyat melihat UMNO begitu jahat dan semakin jahat. PM sendiri yang kelihatan begitu baik pada mulanya telah tercemar dengan tindakannya ketika berlaku peristiwa perampasan kuasa di Perak. Sepatutnya beliau tidak melibatkan diri secara langsung.

Kini PM sentiasa diburu pula oleh bayang-bayang kelakuan buruk isteri yang tidak wajar selaku isteri Perdana Menteri. Aktiviti penasihat APCOnya juga sangat mencemaskan rakyat yang dikatakan diterajui oleh misi Yahudi maka segala kebaikan PM kelihatan terangkat dan melayang seperti asap dihembus angin. Beliau kelihatan seperti jeneral yang baik tetapi tidak mempunyai tentera. Segala usaha beliau kelihatan sia-sia kerana musuhnya terlalu banyak bukan sahaja terdiri dari para pembangkang politiknya tetapi juga para menteri bawahannya yang diketahui umum semuanya seperti bertembolok besar. Ini adalah kerana tiada menterinya yang berani berhujah mengenai yang hak dan kebenaran. Semua bungkam di bawah ketiak PM kerana takut hilang jawatan jika menasihat dengan perkara yang hak dan betul kepada PM. Semuanya diam tetapi sebenarnya diam mereka akan mempercepatkan kejatuhan PM dan diri sendiri. Perangai hipokrit ini sudah tertakdir tidak selama-lamanya selamat.

Bermula peristiwa pergaduhan berdarah dan cedera di Johor kini telah menular di semua negeri. Tiada lagi negeri yang tidak mempunyai rekod gangguan oleh samseng-samseng yang majoritinya pemuda Melayu yang sebenarnya kelihatan begitu jahat dan tolol. Di Pulau Pinang, orang Melayu sendiri seperti tidak mengaku bahawa pelakunya adalah pemuda UMNO meskipun mereka secara terang-terangan mengaku dan bertindak atas nama UMNO. Ini adalah kerana wajah mereka bukan Melayu asli tetapi seperti mamak yang berperangai seperti kebiasaan orang India yang samseng tidak menentu. Pemimpin UMNO hendaklah memandang berat terhadap persepsi ini. Hal ini mestilah disiasat segera dan pemimpin UMNO yang dikenal pasti mengarahkan samseng itu hendaklah dipecat walaupun sekiranya beliau berjawatan menteri.

Pemimpin UMNO mestilah berfikiran waras dan yakin bahawa jika pada pilihanraya kali 13 ini mereka kalah, kekalahan mereka dan menjadi pembangkang bukanlah untuk selama-lamanya tetapi hanya untuk semntara. Ini adalah kerana orang Melayu kini sudah cerdik dan ingin memberi pengajaran kepada kepimpinan UMNO. Pada hakikatnya mereka masih yakin dan sayang kepada kebolehan UMNO memimpin Negara dan menggerak pelbagai kemajuan dan pembangunan. Apa yang mereka tidak berpuas hati adalah terhadap tingkah laku, perangai dan kelakuan sebahagian besar pemimpin UMNO yang kelihatan bergaya hidup mewah, sombong dan bongkak dan memperbodohkan rakyat secara terang-terangan. Mereka sangat tidak berpuas hati terhadap penyelewengan dan pecah amanah yang dilakukan oleh pemimpin UMNO dan BN yang telah terbukti dalam kes-kes di mahkamah.

Mereka berharap mereka akan dapat memberi pengajaran supaya UMNO di masa hadapan akan balik ke asal perjuangan iaitu untuk kebaikan dan kebajikan semua rakyat dan pemimpin UMNO sendiri hendaklah sedar bahawa orang Melayu merupakan rakyat dari golongan majoriti. Tetapi jika kepimpinan hari ini tidak bertindak segera memperbetulkan semua perkara yang dibenci rakyat terumanya budaya rasuah dan penyelewengan khazanah Negara maka tidak mustahil UMNO tidak akan dapat bangun semula.

Pemimpin UMNO mesti segera memberhentikan segala fitnah dan onar yang dimainkan oleh media mereka. Semua kebaikan hendaklah diuarkan tanpa mempedulikan kelemahan pembangkang tetapi sesuatu berita kemajuan dan kebaikan kerajaan janganlah diolah sehingga meloyakan. Buang atau pecat segera pemimpin yang ternyata tidak amanah dan rasuah dan umumkan kabinet bayangan yang terdiri dari tokoh-koh pemimpin yang berani dan jujur tanpa mengumumkan nama mereka. Umum dan bertindak segera terhadap kemahuan rakyat iaitu strateji dan tindakan menghapus rasuah. Tidak ada salahnya jika BN bertindak segera ke arah kerajaan berkebajikan kerana mempunyai kuasa berbanding PR yang hanya baru mencita-citakannya. Yang amat penting ialah panggillah ulamak tersohor yang berkecuali, bergaul dan ambillah pandangan mereka dan bertindaklah segera mensucikan agama dengan mewajibkan setiap menteri mempunyai seorang penasihat ahli agama atau ulamak yang tidak berkepentingan diri kecuali tulus dan ikhlas kerana agama itu sendiri.

Kerajaan hendaklah menghindar diri dari menggunakan wang dan harta rakyat dengan tidak berkelakuan seperti menabur jagung kepada ayam sebagaimana yang dilakukan ketika ini. Rakyat memang kelihatan gembira tetapi hal ini tidak akan berpanjangan malah akan diikuti oleh bayangan dan persepsi negatif kepada BN sendiri. Jika UMNO dan BN tidak nampak masalah yang besar ini, maka sudah wajar diucapkan kepada mereka “Selamat Tinggal UMNO dan BN”. Janganlah yang jahat itu semakin jahat kerana orang lain juga membaca strateji UMNO mempertahan kuasa sebagaimana ditulis dalam Blog YB Kuda Kepang yang memang telah dilatih dan terlatih menggunaka pelbagai strateji jahat yang dianggap bijak jika menang. Tetapi sebenarnya BN akan terkubur terus jika kalah kerana strateji yang dipelajari UMNO itu ialah strateji bersumber manusia syaitan yang tidak akan menang apabila berdepan dengan orang beriman dan kuasa Tuhan. Fikir-fikirlah wahai UMNO dan Melayu bangsaku agar kita sama-sama keluar dari kesesatan ini.

Oleh Tun Sheikh Engku Bendahara

Parlimen KL 21.3.2012

0 comments:

Post a Comment

 
Copyright 2009 Blog Tun Sheikh
BloggerTheme by BloggerThemes | Design by 9thsphere