TUN DR MAHATHIR MASIH HIDUP

MINDA DESPERADOR

Sabtu kelmarin 20 Mac 2010, Tun Sheikh dihubungi sahabat bernama Khairudin Ismail. Ketika itu Tun Sheikh sedang bercuti rehat di Ulu Langat bersama keluarga sempena cuti persekolahan. Bila sahaja dapat bercakap kerana kawasan rekreasi tersebut agak terpinggir dari kawasan liputan gelombang radio telefon, dia pun terus tekan gear lima.

Khairuddin juga seorang profesional berpendidikan Inggeris berasal dari Perak dan seusia Tun Sheikh.Kami mengenali satu sama lain sejak zaman bujang. Dia adalah ahli UMNO totok tetapi tidak dapat berpolitik dan terlibat secara langsung kerana dia pegawai kerajaan kumpulan profesional. Meskipun begitu dia ada kabel dengan MB Perak Tan Sri Ramli Ngah Talib kerana fahaman politik dan juga pertalian darah seketurunan. Dia agak fanatik dengan reformasi kerana kecewa terhadap pemecatan Dato' Seri Anuar Ibrahim. Dia beritahu Tun Sheikh, dia akan menjadi setiausaha politik seorang menteri dan akan mengendalikan sebuah syarikat gergasi milik UMNO yang didana saham kerajaan apabila Dato' Seri Anuar menjadi PM. Kemudian dia akan bertanding untuk menjadi wakil rakyat dan seterusnya.

Hayalan dan impian sahabat Tun Sheikh ini terkubur apabila Dato' Seri Anuar dipecat. Ketika itu dia sanggup mengambil cuti 2 minggu kerana berehat akibat kesedihan dan kekecewaan disamping berkumpul dengan rakan-rakan seperjuangan yang senasib dengannya. Semasa gelora reformasi dia tidak ketinggalan mendengar ceramah di seluruh Selangor dan Perak. Tun Sheikh sering bertemu dan kadang-kadang bersamanya pergi mendapatkan berita yang kami anggap 1st hand dan tulin atau setidak-tidaknya 70 peratus tepat jika dibanding dengan berita dari media kerajaan.

Apa yang menariknya, ketrampilannya diubah mengikut cara PAS, memakai kupiah putih dan berbaju Melayu tapi akhirnya beliau mengangkat tangan tanda serender sebab tidak boleh komitmen dengan cara PAS. Bila ditanya, katanya dia masih jahil terhadap kesempurnaan agama yang tidak memisahkan ilmu politik atau ilmu sekular dalam Islam itu sendiri. Apabila Parti Keadilan ditubuhkan, dia segera keluar dari PAS dan aktif dalam Keadilan. Tentunya ketrampilan pakaiannya berubah semula. Yang bagusnya dia tidak memperlekeh PAS tetapi menceritakan berpengalaman dan kelemahan dirinya. Dia berasa dirinya sendiri masih jahil dalam agama dan tidak kuat dan serasi mengikut cara PAS yang berprinsipkan agama dalam perjuangan dan pergerakan. Dia mengaku bertungkus lumus membaca bebera kitab agama mengenai politik, sains dan kemanusiaan di samping menghabiskan pembacaan terjemahan quran dan membaca kitab hadis.

Cerita mengenai Khairudin adalah cerita lamanya yang berulang dan ini amat Tun Sheikh fahami. Bila ditanya apa tujuan sebenarnya menghubungi Tun Sheikh setelah agak lama terputus hubungan, dengan pantas dia menjawab dia anti Mahathir sampai bila-bila. Ketika baca komen dalam Blog Chedet Mahathir dia terjumpa 'tunsheikh.blogspot.com' dan yakin blog itu milik Tun Sheikh, sahabatnya. Tepat jangkaannya dan menambah komen bahawa dia tahu pejuang reformasi Sarawak itu adalah sahabat kami Ben Lazim. Dia sokong penuh pandangan Ben Lazim dan minta Tun Sheikh jangan lupa perit-maung reformasi. Dia mengingatkan ketika kami sama-sama berdoa diimami tokoh alim agama supaya Tun Mahathir jangan dikenakan tuhan bala segera terhadap kecelupaarannya tetapi dipanjangkan umurnya supaya dia sendiri dapat melihat hasil tangan dan mindanya yang telah tidak seimbang ketika memiliki kuasa yang hampir mendekati kediktaktoran.Dia masih benci kepada Tun Mahathir dan berdoa supaya orang tua itu cepat nyanyok supaya suara, nasihat dan komennya terhadap segala bidang tidak didengar dan diikuti oleh kroni-kroninya atau orang yang mudah terpengaruh.

Nadanya amat benci dan terlalu geram pada Tun Mahathir. Tun Sheikh mengingatnya bahawa apa yang Tun Sheikh faham ketika bersama-sama berdoa agar Tun Mahathir panjang umur adalah dengan harapan beliau berasa insaf dan dapat bertobat sebelum ajal. Mengenai kekecewaan dia ketika melihat kegagalan dan keburukan hasil tangan dan mindanya itu adalah urusan dia dengan Tuhan. Jika dia sudah nyanyok sekalipun jika dia nasihatkan perkara kebaikan, adalah menjadi kewajiban kita yang sihat agar memikirkan dan melaksanakan buah fikiran yang baik lebih-lebih lagi yang mengikut sunah dan tidak bertentangan dengan syariat. Sebagaimana pepatah pujangga Arab, anjing itu sekalipun dihina tetapi ada juga kebaikannya. Dan dalam ayat al quran ada menegaskan bahawa Allah menjadikan segala sesuatu bukan dengan sia-sia.

Akhir sekali dia memesan dan menegaskan bahawa Tun Dr Mahathir masih hidup dan doa dulu telah dimakbulkan Tuhan. Tun Sheikh jawab, jom jumpa dia supaya apa yang buruk tidak menjadi fitnah dan umpatan dan yang baik dibuat teladan. Dia kata...boleh blaa Tun Mahathir...dia pantau blog Chedet sebab nak tengok orang tua tu melatah lagi. Masa Paklah jadi PM, dia ingat Mahathir akan gila rupa-rupanya bila Najib ambil ambil alih, sihat pula orang tua tu... Tun Sheikh tersenyum aje...dan talian sayup-sayup terputus. Jauh di lubok minda Tun Sheikh, inilah pandangan seorang profesional yang kecewa dan tidak terkejut jika banyak lagi wakil rakyat dari Parti Keadilan atau Pakatan Rakyat mahupun BN akan keluar menjadi wakil rakyat bebas dengan ikon pelacur politik kerana mementingkan diri sendiri........rosak dan aib sekali apabila kita bercerita apa yang kita buat dengan isteri dalam kelambu sendiri....ada pula sibarua mengapi-apikannya. Maka orang yang seperti ini, tidak kira dari parti apa...jangan kita sokong dan pilih lagi.

Oleh Tun Sheikh

Tun

0 comments:

Post a Comment

 
Copyright 2009 Blog Tun Sheikh
BloggerTheme by BloggerThemes | Design by 9thsphere