Rasuah Di Arkib Negara

RASUAH DI ARKIB NEGARA

Arkib Boleh Dikata Rasuah Jika Tidak Netral Dalam Profesionnya

Pernah heboh seketika cerita tentang rasuah di Arkib Negara. Hal ini terjadi sekitar 2005 – 2010. Tetapi tidaklah merebak ke seluruh pelusuk Negara kecuali di Kuala Lumpur saja. Perkara ini berlaku ketika Ketua Pengarahnya diterajui oleh seorang lelaki bergelar dato’. Apabila ramai orang mula memasang telinga, rupa-rupanya ada segelintir manusia yang suka mengambil kesempatan. Cerita hitam boleh menjadi putih dan sebaliknya. Sentimen ketika itu seolah-olah dikuasai oleh pengaruh politik. Maka jika sesebuah jabatan yang berjaya dan cemerlang dan jabatan itu ada kaitannya dengan seseorang menteri atau tokoh politik yanag tidak disenangi, maka berita yang kecil dan tidak penting disensasikan. Ada juga jabatan lain yang berasa iri. Maka tersebarlah cerita mengarut dan fitnah.

Ketika itu Arkib Negara banyak mengendalikan pelbagai projek mendirikan bangunan yang bernilai jutaan ringgit. Hal sebenar apa yang berlaku ialah pada waktu yang sama banyak jabatan ternama lain gagal mengurus peruntukan kewangan yang ditetapkan iaitu 85% target perbelanjaan. Arkib Negara tidak pernah gagal mengurus dan membelanja peruntukan kewangan mengikut apa yang dirancang hingga terdapat rekod perbelanjaan mencapai 90% setiap tahun berturut-turut. Kerana peruntukan pembangunannya dan mengurusnya berjumlah berjuta ringgit, maka ia disangsikan. Itulah manusia Melayu atau minda yang dipupuk UMNO. Kerana trend berita ketika itu dan sampai ke hari ini seolah-olah terpaksa mengikut telunjuk orang yang berkepentingan dalam politik. Mereka menggunakan segala kemudahan untuk menikam teman seperjuangan sendiri dalam arena politik cantas mencantas.

Pada bulan November 2010, apabila ketua pengarah jabatan ini bertukar tangan, dengan segera beliau memanggil Ketua Pengarah Suruhanjaya Pencegahan Rasuah datang membuat taklimat dan dirakam untuk suatu acara TV 1 yang popular. Ketua Pengarah Suruhanjaya itu telah menjelaskan isu rasuah yang dipertanggongjawabkan kepada beliau dan ramai bloger dijemput hadir. Beliau telah memberi penjelasan berkenaan laporan rasuah dan kes yang boleh dan yang tidak boleh diketengahkan atau diambil tindakan. Lebih teruk jika media memainkan peranan yang salah dan lebih buruk jika sesuatu kes rasuah dipolitikkan oleh orang politik.

Dalam taklimatnya, beliau mengelakkan diri menjawab soalan sensitif seperti kes seorang pembantu tokoh politik pembangkang yang mati disyaki dihumban oleh pegawai penyiasat beliau di pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah. Walau bagaimanapun hujah dan penjelasan beliau boleh dikatakan dapat diterima kerana beliau kelihatan begitu ikhlas dan berjaya menyampaikan maksud, fungsi dan objektif serta peranan Suruhanjaya Pencegah Rasuah (SPR) dengan jelas meskipun secara bersahaja .

Rakyat memang mengharapkan ketulusan beliau kerana beliau baru saja menerajui SPR dan beliau mengakui bahawa tugas dan tanggongjawab beliau adalah amat berat. Rakyat akan melihat beliau seolah-olah bias kerana tindakan beliau terkongkong dengan tangan gaib pihak atasan di samping batasan perundangan yang terhad. Beliau juga terpaksa mengutamakan ketenteraman awam dan terpaksa berhati-hati ketika menjalankan penyiasatan supaya keselamatan maklumat, bahan-bahan bukti kes terjamin dan kerahsiaan terpelihara bagi mengelakkan daripada disabotaj dan sebagainya. Kurangnya kuasa penyetoran, penyimpanan dan kawalan keselamatan dari segi undang-undang sering menyebabkan bahan bukti yang terkumpul hilang dan keselamatan individu sebagai saksi utama tidak terjamin mengakibatkan kes-kes yang disiasat menjadi longgar dan sering ditolak oleh Peguam Negara.

Ramai para bloger yang dijemput hadir di Auditorium Arkib Negara di Jalan Duta kelihatan begitu berminat untuk mendapatkan first hand news. Para bloger sebenarnya memang menjadi sasaran utama dalam taklimat SPR ini kerana para bloger lebih mendahului media utama dalam menyibarkan berita ketika ini. Rakyat pula ketika ini memang cenderung untuk mendapatkan berita daripada para bloger daripada akhbar-akhbar perdana kerana akhbar-akhbar tersebut terlalu bias kepada kerajaan sehingga berita yang ditonjolkan kelihatan begitu tempang, menyimpang dan ada yang meloyakan.

Apabila Tun Sheikh bertanya kepada para bloger apakah yang diharapkan dalam pertemuan dengan ketua SPR itu, mereka berpuashati kerana mengerti dan faham peranan dan tanggongjawab yang dimainkan oleh SPR. Mereka juga berpuas hati dengan berita Jabatan Arkib Negara yang rasuah itu kerana mereka kini mengerti bahawa dalam linkungan jabatan-jabatan kerajaan ada juga watak-watak pedengki dan taksub kepada seseorang tokoh politik atau menteri. Mereka berani melabel naunsa ini adalah hasil keboborokan pemimpin UMNO yang tidak cerdik. Ini adalah kerana tiada rasuah atau salah guna kuasa di Jabatan Arkib Negara ketika menguruskan perbelanjaan peruntukan jutaan ringgit yang diberikan kepada jabatan ini untuk membangun bangunan fizikalnya dan memajukan pengurusan kearkiban yang dirancang. Mereka cekap dan mereka berjaya membelanjakan peruntukan kewangan sebagaimana ditetapkan.

Berkaitan dengan kuasa SPR pula, rata-rata para bloger tidak bersetuju SPR diletakkan dibawah kuasa Perdana Menteri. Mereka mencadangkan agar institusi SPR lebih berkecuali seperti di bawah Parlimen atau Majlis Raja-raja. Dan apabila Tun Sheikh sendiri ditanya oleh mereka, Tun Sheikh berpendapat selagi badan yang mengawal dan menguatkuasakan undang-undang seperti SPR tidak berasal dari orang yang berpengetahuan agama dan tidak menggunakan perundangan Islam maka apa yang diperkatakan oleh Ketua SPR itu hanya retorik sahaja. Ini adalah suara hati Tun Sheikh sendiri kerana begitu terpegun dengan mukadimahnya membaca ayat-ayat suci Al-Quran berkenaan rasuah dan penyelewengan. Bertambah menarik apabila beliau memuji-muji kesempurnaan perundangan Islam tetapi beliau sendiri tidak berani mengesyorkan agar undang-undang sedia ada ditukar kepada perundangan Islam. Jadi jika beliau sebagai orang besar Suruhanjaya Pencegahan Rasuah sudah mengenal pasti kelemahan, kuasa dan perundangan SPR yang tidak baik tetapi tidak berani menyarankan sesuatu yang diyakini lebih baik…maka beliau serupa sahaja seperti burung kakak tua. Cuma, mungkin beliau dari spisis bulu yang berwarna warni dan begitu menarik serta berkesan untuk dipergunakan….

Oleh Tun Sheikh Engku Bendahara

0 comments:

Post a Comment

 
Copyright 2009 Blog Tun Sheikh
BloggerTheme by BloggerThemes | Design by 9thsphere