KEBENARAN TETAP BAIK DAN TIMBUL

BIARKAN MEREKA SOMBONG

Minggu lepas Tun Sheikh menerima satu panggilan tidak diduga dari sahabat lama yang pernah mejadi bos Tun Sheikh beberapa tahun dahulu. Dia bertanyakan khabar termasuk sahabat-sahabat yang pernah sama-sama duduk berjam-jam 3-4 kali seminggu membincangkan kefanatikan pengikut dan penyokong Tun Dr.Mahathir ketika gerakan reformasi sedang panas. Bagi kami masa itu bukanlah penyokong reformasi yang melampau tetapi penyokong Mahathir yang sangat fanatik. Dia juga bertanya apa yang Tun Sheikh buat sekarang...berkecuali, menyokong reformasi atau kerajaan Dato' Najib yang kelihatannya masih angkuh dan sombong terutama mengenai ISA dan royalti minyak Kelantan dan kes rebutan kuasa yang memualkan di Perak.Dia juga tanya kes Altantunya yang mati diletupkan bom.

Tun Sheikh jawab, pendirian Tun Sheikh macam dulu saja tetap menyokong yang hak dan menolak kebatilan dengan menggunakan panduan agama dan dalam hal ini petunjuk yang menjamin tidak sesat ketika mengharungi fitnah dunia ini ialah al-quran dan hadis. Tun Sheikh masih terus belajar dan menghayati 2 sumber permata hadiah sang Pencipta. Bila ada ilham, Tun Sheikh menulis tetapi tidak lagi di penerbitan tertentu kecuali blog Tun Sheikh sendiri. Dia pun mintak alamat blog Tunsheikh dan memberi beberapa komen berguna. Itulah salah satu ciri sahabat baik yang ada pada dia, sebab ketika itu juga dia melayari internet pada waktu sedang menelefon Tun Sheikh. Kepala dia memang tergolong dari kumpulan bijak sebab dia memang berjawatan profesional dan masa sekolah dan varsiti dulu score memanjang.

Bila Tun Sheikh tanya seronokkah menjadi bos di Perak? Dia jawab okey jugak daripada duduk bawah bos besar di KL yang kelihatan banyak bersekongkol dengan penjilat dan pengampu. Tun Sheikh tanya lagi khabar seniour yang kaki cacat tapi masa reformasi semangatnya berkobar-kobar sampai terlupa dirinya tempang sebab kaki pendek dua inci akibat kemalagan jalan raya masa belajar di varsiti tahun 1970-an. Dia kata, sahabat itu sudah menunaikan haji dan menjadi bos besar di KL tapi sejak jadi bos besar dia tidak mahu bercakap fasal reformasi atau apa-apa yang diperjuangkan oleh parti keadilan. Sebabnya parti keadilan telah mengidentitikan diri seolah-olah mereka sahaja pejuang reformasi. Segala isu reformasi seolah-olah partitu saja yang punya.

Bila Tun Sheikh tanya macam mana pengalamannya di Perak ketika pergolakan. Dia hanya jawab dia juga seperti Tun Sheikh yang yakin bahawa kebenaran akan tetap akan timbul. Walau pun tidak sekarang mungkin esok. Yang bedanya hanyalah samada cepat atau lambat.Tun Sheikh tanya lagi mengenai penyokong dan pemikir profesional masa di Kuching dulu. Dia kata masih berhubungan dan kami tetap seperti dulu memperjuangkan kebenaran dan keadilan tanpa terikat dengan kepartian. Masa Tun Sheikh mengikut kawan Tun Sheikh pergi berkumpul di rumah geng-geng profesional dia di Kuching dulu, Tun Sheikh memang seronok sebab mereka mengupas mengikut kepakaran masing-masing disamping pengetahuan global am yang luas. Tun Sheikh dikenalkan kepada mereka yang terdiri dari para hakim, doktor, pensyarah, koperat perniagaan, jurutera, akitek dan ketua-ketua jabatan kerajaan yang berpendirian serta anti menjilat. Mereka semua sokong reformasi tetapi bukan yang buta semberono.Ada antara sudah meninggal, uzor dan yang sihat semuanya masih aktif.

Lama juga kami berbual di telefon. Sebelum mengakhiri perbualan, dia pesan sekali lagi jangan lupa tulis tentang pendirian golongan seperti dia yang masih wujud sehingga ke hari ini dan tulislah komen dia yang ikhlas terhadap penulisan Tun Sheikh setelah dia baca dengan pantas. Komennya ialah dia harap Tun Sheikh jangan banyak sangat memuji Tun Dr Mahathir atau menjadikan tindakan Tun Mahathir sebagai bench mark yang baik. Sebabnya ialah bagi kelompok atau golongan kumpulannya, keburukan Tun Mahathir sangat banyak sampai dia berani kata bahawa Tun Mahathirlah yang telah melakar banyak peta minda yang menyesatkan kerana terlalu sombong dan bangga dengan pembangunan. Dia kata jangan lupa terhadap penghinaan Mahathir kepada nabi dan ulamak, raja-raja Melayu, para hakim dan sistem perundangan, kepolisan,pendidikan akta kampus, OSA, cetak dan penerbitan, kewangan bank bumiputera dan sangat-sangat memalukan negara ialah pemecatan TPM dengan tuduhan liwat atau sodomi.Jika ada lagi pemimpin seperti Mahathir lahir maka bersedialah kita menjadi rakyat yang akan teraniaya oleh kuasa diktator!

Tun Sheikh akhiri perbualan dengan kata-kata dan sama-sama gelak ketawa bila Tun Sheikh berkata nasib baik Tun Mahathir cepat sedar dan meletak jawatan! Selamat kita......

Oleh Tun Sheikh

0 comments:

Post a Comment

 
Copyright 2009 Blog Tun Sheikh
BloggerTheme by BloggerThemes | Design by 9thsphere