DUA BOS LAMA DENGAN DUA WAJAH

2 BOS LAMA 1 MUKA HITAM 1 MUKA PUTIH

Jumaat lepas, 16 Julai 2010 entah macam mana Tun Sheikh tergerak hendak solat Jumaat di Masjid Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur Jalan Duta. Sampai di sana jam 1.10 tengah hari tetapi terpaksa dua kali berpusing jalan mengelilingi bangunan Kompleks Kerajaan mencari tempat letak kereta sebab jalan ke Masjid Wilayah sesak dan sudah penuh. Orang berniaga di bahu jalan pun sudah banyak tidak macam dulu. Akhirnya terpaksalah Tun Sheikh ikut-ikut orang lain parking berlapis dengan niat lepas solat kena keluar cepat supaya tidak menyusahkan orang lain.

Bila sampai di tangga masjid setelah berjalan agak jauh, Tun Sheikh dapati orang datang sembahyang pada hari itu juga begitu ramai. Penuh masjid. Kalau di lain hari tidak tahu pula Tun Sheikh. Tiga tahun dulu masjid ini begitu lengang. Hati Tun Sheikh rasa gembira walau kepenatan memanjat tangga. Bila sudah masuk dari pintu belakang dan nampak sedikit ruang terus solat sunat tahyatul masjid sebelum boleh duduk. Setelah selesai solat, macam rasa tidak selesa pula kerana tidak biasa di saf belakang. Ketika sedang tinjau-tinjau dengan anak mata kalau-kalau boleh ke hadapan sikit sementara belum azan masuk waktu, terpandang Tun Sheikh bos lama. Tiga lat di sebelah kanannya ada kosong tetapi berat pula rasanya hendak ke situ kerana secara sepontan tergerak hendak tengok dia dari jauh sahaja.

Dia lengkap berbaju Melayu dengan samping macam pengantin baru. Keris saja yang tiada. Lama Tun Sheikh belek, dia memang tidak perasan sebab Tun Sheikh 4 baris di belakangnya. Tun Sheikh perhati juga kalau geng-geng atau anak buah atau body guard atau pegawai-pegawai favouritenya ada di sebelah atau di sekeliling dia tetapi sorang pun tiada. Dia begitu khusyuk dan sungguh sopan duduknya. Tidak goyang-goyang atau mata melingas ke sana sini seperti biasa di lakukan oleh orang yang berpangkat tinggi atau orang-orang besar yang suka memperlekeh orang lain.

Kalau dikira, bos lama Tun Sheikh sudah jadi orang besar juga. Sangat besar, badan pun besar, suara besar (aura suara dia memang hebat), dengar khabar sudah dapat gelaran Dato’. Pastilah besar kuasa dan juga jasa dia.Patutnya dia sudah pencen tetapi sebab dia cemerlang dan menteri pun suka, sudah banyak tahun kontrak perkhidmatannya disambung. Dengar-dengar ada juga orang lemas dengan dia, tapi kalau Tun Sheikh jadi dirinya, apalah hendak dipedulikan sangat. Kalau kita baik pada suatu hari cahaya kebaikan akan tetap kelihatan. Malu pulak rasanya kalau Tun Sheikh hendak jumpa dia.

Dulu masa muda-muda, dia jadi bos main bola bersama Tun Sheikh. Dia memang hebat dan masa ini pun kelihatan dia masih tegap.Tapi sekkarang tidak bermain bola sepak lagi kecuali golf yang sesuai dengan umur dan pangkat besarnya. Uban belum banyak berbanding Tun Sheikh yang lebih muda 10 tahun dari dia, sudah putih rambut tetapi belum seluruh kepala. Uban Tun Sheikh tidak akan penuh seluruh kepala selama-lamanya. Bukan apa…sebab Tun Sheikh sudah botak tengah kepala dan kena pakai kupiah atau serban atau topi. Dapatlah pahala 2 dalam 1.

Bos lama Tun Sheikh selalu saja masuk atau keluar gambar dan beritanya di suratkhabar dan tv. Masih hensem dan belum botak lagi. Ada kawan-kawan lama dia pernah cakap dengan Tun Sheikh dulu, kalaulah dia masuk polis atau tentera, tentunya sekarang dia sudah lama jadi Panglima Tentera atau Ketua Polis Negara. Tapi bagi Tun Sheikhlah…dia ni memang happy endinglah sebab masa mudanya memang rencam.Garang pun ya jugak. Muka dan kulitnya hitam Melayu asli berasal Perak walau tidak macam crook tapi gentar jugak kita walau belum dia gertak atau gempak . Orang Yopla...Yang manisnya dia memang hitam manis.Dan manis bagi Tun Sheikh darinya ialah kelihatan ada cahaya kemanisan di wajah dan di aura dirinya ketika Tun Sheikh melihat dia di masjid itu.

Lepas solat, Tun Sheikh terus bergegas keluar sebab seperti sudah Tun Sheikh sebutkan tadi, jika kita suka meletak kereta sesuka hati sehingga menyusahkan atau menghalang laluan orang lain, hukumnya haram dan berdosa. Lepas cepat-cepat mengubah kereta Tun Sheikh singgah di sebuah kafetaria di sebuah jabatan berdekatan. Entah macam mana tersua pula seorang lagi bos lama. Dengar khabar dia sudah jadi orang nombor 2 di sebuah jabatan yang besar di Jalan Duta ni.

Sebab dia perempuan dan kelihatan sedang sibuk berbual dengan kawan-kawannya, Tun Sheikh hanya senyum saja. Tapi dia buat tidak nampak saja dan Tun Sheikh tidak sedikit pun berkecil hati kerana dia seorang perempuan. Lagipun dia masih anak dara walau pun telah beumur dan sudah hendak pencen pun. Dia memang lebih tua usianya dengan Tun Sheikh dan Tun Sheikh mengenalinya sejak zaman bujang lagi. Dia orangnya kecil dan comel dan dulu memang terkenal dengan kecantikannya. Cuma bekas-bekas jerawatnya saja yang mungkin mengurangkan tarikan kepada seseorang yang bernama lelaki jika ada niat atau ingin mengenali dengan lebih dekat.

Disebabkan Tun Sheikh sampai dulu maka ternampaklah gaya dia berjalan. Jahat juga hati Tun Sheikh kerana seolah-olah terdengar bisikan syaitan yang berkata-kata. Gaya dia berjalan sungguh keras dan mendada. Dulu tidak macam itu mungkin sebab dulu dia sentiasa bertumit tinggi lambang kegadisan dan juga mencari ketinggian seperti Tun Sheikh pakai kupiah bertujuan 2 dalam 1. Dia sejak dulu dan sakarang pun begitu cantik berkulit putih tetapi mengapa Tun Sheikh terperasan hitam saja seri dan auranya? Cepat-cepat Tun Sheikh berisytifar dan memujuk hati dengan menerima hakikat bahawa dia memang pantas begitu kerana telah berusia, matang dan lebih-lebih lagi sudah menjadi bos besar. Yang tidak sedapnya mengapa sampai sekarang perasaan hati Tun Sheikh static tidak mahu berubah dan tidak juga boleh lupakan seketika teringat.

Apakah mungkin kerana tiga hari selepas itu Tun Sheikh berjumpa dengan seorang berpangkat kakak kenalan lama yang mengatakan dia pernah dianiaya oleh beliau dan pernah mendoakan di Mekah dan di Madinah, agar Tuhan membalasnya jika benar-benar perbuatannya itu sebagai aniaya yang disengajakan?? Malah kata kakak itu ramai pegawai dan kakitangannya berdoa dan berharap supaya dia jangan jadi bos nombor 1. Bila ditanya kenapa pula macam itu? Kakak itu berkias dengan Tun Sheikh macam menyindir Tun Sheikh pula…katanya, takkanlah Tun Sheikh tidak tahu bahawa semua nabi terdedah dengan pekerjaan mengembala kambing dan lembu atau unta dan sebagainya sebelum Tuhan mendedahkan mereka mengendalikan urusan manusia…nabi-nabi bekeluarga dan seorang lelaki yang berwibawa. Dia itu seorang perempuan dan dara pula, tentu tidak tahu melayan suami dan keluarga maka suka-suka dia sajalah dia nanti, sampai tidak dapat membedakan antara kuasa dan aniaya……..

Tun Sheikh cuma angguk dan rasa macam setuju dan macam ada juga betulnya. Marilah sama-sama kita mengambil pengajaran dan ingatan dari hal 2 bos lama Tun Sheikh ini. Yang 1 hitam tapi putih dan yang putih kelihatan hitam. Semoga mereka berdua malah kita juga akan bertambah bercahaya daripada terus menjadi hitam legam sebab dosa bahana kuasa dan kerana jadi orang besar.


Oleh Tun Sheikh Engku Bendahara

1 comments:

mnsr8 said...

Kalau macam tu saya kena tambah nama 'nur' agar selama-lamanya bersinar dan bercahaya..

Post a Comment

 
Copyright 2009 Blog Tun Sheikh
BloggerTheme by BloggerThemes | Design by 9thsphere