LATAH Dr HASSAN YANG MEMBAWA PADAH - NOSTALGIA MENGENANG TGNA



LATAH Dr HASSAN YANG MEMBAWA PADAH -
NOSTALGIA MENGENANG TGNA

Apabila Dr Hassan ABDULLAH (TST) orang kuat PAS Selangor melatah maka banyaklah isu-isu dan rahsia dalaman PAS terbongkar kepada musuh-musuh tradisi. Dia memang dikenali sebagai seorang tokoh yang mempunyai kepakaran dalam ilmu kemasyarakatan. Dia juga terkenal dengan sikap gelojoh tetapi professional dan berkeyakinan tinggi.  Ucapan kata-katanya tersusun tetapi kelajuan menghambarkan perkataan menggambarkan karekter kegelojohan beliau. Tidak dinafikan beliau banyak berjasa dalam PAS terutamanya memobilasi para professional menyumbang kepakaran dalam parti. Beliau seolah-olah tidak berpuashati kepada kepimpinan tertinggi PAS kerana lambat bertindak dan lambat membuat keputusan terhadap sesuatu isu yang dilihat menguntungkan PAS mengikut pandangan umum dan pandangan dirinya. Beliau rapat dengan Ustad Nasaruddin Md Esa dan mereka mempunyai keyakinan dan cita-cita yang agak sama. Mereka yakin dan berasa akan berjaya menyatukan penganut Islam Malaysia khususnya Melayu duduk atau bergabung dalam satu wadah.

 Ketika itu TGNA juga memberi dokongan dan galakkan yang amat positif dengan syarat semua umat Islam Malaysia bersetuju menjadikan Al Quran dan As Sunnah sebagai pegangan, panduan dan rujukan utama. Di samping itu TGNA juga memberi formula rahsia batasan untuk perpaduan Islam iaitu jika hanya mengaku Islam tetapi tidak bersedia mengorbankan kebiasaan adat suku kaum, contohnya  Melayu yang berprestij dan adat-adat yang menyalahi syariat Islam  maka beliau sama sekali tidak restu. Pesanan pedas beliau kepada kepimpinan PAS yang ingin mengusahakan perpaduan  Melayu Islam Malaysia ialah supaya jangan melupakan sejarah perjuangan PAS dari mula penubuhannya sehingga kepada corak dan gambaran serta matlamat akan datang.

TGNA sering mengingatkan agar berhati-hati supaya apa yang pernah belaku dijadikan teladan dan peringatan dengan hati yang redha kerana telah pun berlalu. Peristiwa silam telah menjadi takdir dan kena diridhai. Beliau kerap memesan agar semua kepimpinan PAS jangan lupa ketika PAS kuat, PAS dilemahkan secara tipu muslihat politik diajak musuh berkerjasama atas nama perpaduan Melayu dan Islam. Kejujuran dan ketulusan PAS telah dicemari seolah-olah seperti ditikam dari belakang. Harapan TGNA agar sejarah pahit ini tidak berulang lagi. Jangan dipatuk ular buat kali kedua pada lubang yang sama.

TGNA sangat curiga dengan keikhlasan AMNOBN kerana beliau mengesan bau-bau muslihat politik yang tidak jujur. Secara sindiran beliau sendiri mencabar kerajaan AMNOBN sekiranya benar-benar jujur dan ikhlas untuk menjadikan Islam sebagai pegangan dan panduan berkerajaan maka sudah tentu tidak teragak-agak membubar parti kesukuan dan sama-sama menubuhkan parti Islam baru.

Ada bisik-bisik mengatakan TGNA tidak berkenan dengan Dr Hassan. Dr. Hassan dianggap banyak membuat cerita samar-samar dan ada yang hanya rekaan untuk menyakinkan kepimpinan tinggi PAS. Ada juga mengatakan Dr Hassan terlalu yakin dengan ilmu dan kepakarannya sehingga terlupa menyakini bahawa para ulamak bercakap bukan dengan nafsu dan fikiran tetapi dengan penglihatan dan gerak hati. Ada juga yang telah menjangkakan bahwa Dr Hassan akan keluar sendiri dari perjuangan parti kerana asas ilmu agamanya dianggap cetek dan terlalu menekan para ulamak dengan keahlian dan popularity ilmu kemasyarakatannya sehingga ada yang mengatakan bahwa Dr Hassan gagal ‘mengadoptasi ‘ atau menyesuaikan ilmu dunia dengan ilmu akhirat.

Meskipun Dr Hassan dan Ustad Nasaruddin berusaha kuat mencari jalan terhadap isu perpaduan Melayu Islam Malaysia, kebanyakan para ulamak tidak berkeyakinan malah ada yang terang-terangan menentang. Bagi sesetengah ulamak, ilmu skular ini membawa banyak fitnah. Kepada kumpulan professional pula seperti Dr Hassan,  menganggap seolah-olah para ulamak tidak tahu dan mahir menfaatkan ilmu skular, teknologi dan sains dalam perjuangan politik berasaskan Islam.

Akhirnya roh sirahturahim mereka terputus dan disebabkan pengaruh Dr Hassan tidak begitu popular dan menyeluruh dalam PAS,  maka beliau gagal mempertahan diri . Selepas Dr Hassan tersingkir, strateji menolak pemimpin parti yang berbaik-baik dengan AMNOBN berterusan. Ustad Nasaruddin dan kumpulan yang menyokong beliau kerap kelihatan seperti terperangkap dan sering kekok kerana dituduh dengan pelbagai kata-kata hingga seperti membawa maksud pengkhianat kepada parti.

Oleh Tun Sheikh Engku Bendahara
18.3.2016 Pengkalan Kubur Tumpat, Kelantan

0 comments:

Post a Comment

 
Copyright 2009 Blog Tun Sheikh
BloggerTheme by BloggerThemes | Design by 9thsphere